Tudja, hogy mi a totális zongoraoktatás módszertan 5 lépéses tervezete? És azt tudja, hogy ez miért elengedhetetlen?

5 hatékony zongoraoktatás módszertan tervezet, amivel megérti a zongoratanulás legfontosabb részét. Ezáltal pontosan tudni fogja, hogy miképpen lehet a leggyorsabban megtanulni zongorázni.

A zongoraoktatás módszertan a zongoraoktatás legfontosabb területe. Zongoraleckéket foglal magába, mégpediglen bizonyos rendszer szerint. Ez a zongoraoktatás az International Piano Qualifications megnevezésű zeneoktatási szisztémával működik.

Ebben a leckében bemutatom önnek a módszertan 5 lépéses szerkezetét. Amiután a zongoraoktatás során kulcsfontosságú az adott keretrendszerben történő haladás a gyors eredményekért, így az 5 lépcső ismerete kulcsfontosságú.

Rendszerben való tanulás nélkül nem sok minden fog történni az életében, már ami a zongoratanulását illetti. Hiszen az egész amolyan kapkodássá avanzsál, ahol minden lesz, csak siker nem.

És mit ér az egész zongorázás úgy, ha semmiféle sikerélményt nem biztosít? Mit ér az, ha ön csak csinálja, de azt érzi, hogy minek? Hiszen ez idő alatt akár mást is csinálhatna.

A zongoraoktatás módszertan lényege

Zongorázni megtanulni egyszerű. Az alapelveket kell csupán ismernie és azokat kell lekövetnie. Érdemes az ingyenes zongoraleckékkel kezdenie, még mielőtt zongoraoktató által folytatja tanulását. A zongoraoktatás módszertan ötlépéses tervezete az alábbi:

  1. módszertan
  2. tervezet
  3. zongoraleckék
  4. kiértékelés
  5. ismétlés

Tartalomjegyzék

  1. A zongoraoktatás módszertan lényege
  2. Zongoraoktatás módszertan tartalomjegyzék
  3. Hogyan épül fel egy zongoraoktatás módszertan?
  4. Zongoraoktatás módszertan bemutatása lépésről-lépésre
  5. Haladás zongoraoktatás módszertan nélkül
  6. Zongoraoktatás módszertan PDF letöltés
  7. Zongoraoktatás módszertan összefoglaló

Hogyan épül fel egy zongoraoktatás módszertan?

Lépésekből, amelyek egy tervezetből áll. A megfelelő zongoraoktatás tanóra olyan tananyaggal tanít, ami a gyakorlásért lett létrehozva. Gyakorláshoz pedig gyakorló leckék kellenek.

A gyakoroltató leckék nem tanítják önt, hanem gyakoroltatják. Ez a legnagyobb eltérés a hagyományos és az IPQ megközelítése között. Utóbbi jelenleg a legfejlettebb metodika a zongoraoktatás tananyag világában.

Ez amúgy egy érdekes dolog. A tanítás problématikája mindenhol vissza köszön. És mindez egy dolog végett van. A leckék struktúrája teljesen eltér attól, ami a cél.

És ez mit jelent? Azt, hogy amit tanul, az nem azért van, hogy tudja azt, amire vágyna. Másképpen szólva nem azt csinálja, ami a célja. Csak abban a hitben van, hogy ez a célért van, de nem. És ez csak a kezdet, mert van ennél rosszabb is.

Zongoraoktatás módszertan ingyenes zongoralecke

Amíg egy zongoratanulás tanításból áll, az nem sokat ér. Mert mit is lehetne önnek megtanítani? Semmit sem, hiszen önnek nem tanítás kell. Gyakorlás kell. Azaz elmondja röviden a tanár, hogy mi az anyag és ahhoz rengeteg gyakorlatot biztosít.

Mert mi is a gyakoroltatás? Holmi magyarázat, ön meg majd csinálja otthon azt, amit a tanár felad? Dehogyis, ez így pont semmit sem ér, hiszen honnan fogja tudni, hogy amit csinál az jó vagy nem?

Veszélyes az otthoni gyakorlás. Főleg addig, amíg nincs metronóm. Haladóknál már nincs az otthoni gyakorlással gond, hiszen ott a közös nevező. Az, ami a közös nyelvezet tanár és diák között. A metronóm, ami üti a ritmust.

És ami még ennél is rosszabb, amikor a módszertan mint olyan olyannyira nincs, hogy még rajtam csodálkoznak, hogy minek ez? Minek problémázok? Minek komplikálom ezt, ha hobbistákról van szó?

Zongoraoktatás módszertan lényege

Beszélnek arról a zongora kapcsán, hogy van elmélet, míg sok helyen gyakorlat orientált képzés. Ebből egyik sem jó, mert az első magyaráz, azaz átadja az alapokat. A másik pedig a nagy szavakat, mert a lényeg sérül mindkét esetben.

Mert mi a lényeg bármit is tanul? Az elmélet? Nem, az elmélet rövid, nem kell hozzá sok minden. A gyakorlat? Az sem, mert nem, nem az kell. Eleve a koncepció a rossz, ez a probléma, ezért nem tanulnak meg sokan zongorázni, idegen nyelveket és bármit.

Mert milyen a jó koncepció? Nem elméleteztet, nem gyakorlatoztat, de akkor mit csinál? A jó tanulási módszertanban a koncepció a gyakoroltatásra lett létrehozva. Ez így teljesen más. Más, mivel koncepcionálisan eltér mindentől.

A gyakoroltató leckék a zongorán többfélék: elsőként szintbe foglaltak, amit szinetfelmérő előz meg, kiértékelés, kalibráció, azaz tudja a tanár, hogy ön hol tart. És ekkor jöhetnek a gyakoroltató leckék. Sebességnöveléssel, kottából, mármint a haladóknak.

Gondoljon csak bele, mit ér egy olyan autó szerelése, ahol a szervízes csak nekiáll. Nem mér, nem vizsgál, csak megcsinálja azt, ami miatt megkereste. Kicseréli és készen is van.

Van, amikor ez is jó, de valljuk be, az esetek többségében ez nem így van. És miért nem? Mert minden mindennel összefügg és egy jó szerelő ezt tudja. És azért van annyi javítás alatt lévő kocsija, mert jól dolgozik.

Zongoraoktatás módszertan leckegyár

És a kezdők, akik nem tudnak kottát olvasni, azok mit fognak csinálni? Aláírják a hangjegyek alá azok megnevezését? Igen, de nem ők, mert ez nem a deák, hanem a metodológus dolga, mert ő a lényeg. A tanár dolga a tanítás, nem metodika kidolgozása.

Egy kezdőnek kezdők számára kidolgozott leckék kellenek és nem kottából. Ahhoz kottaolvasási tudás szükséges, de akkor mit csináljon egy kezdő? Azt, amit egy gyermek is tud: képekből zongorázni, amit mi ábráknak nevezünk. Ez a lényeg!

Zongoraoktatás módszertan bemutatása lépésről-lépésre

A zongoraoktatás dallamjáték része alapokat megkövetelő terület. Az alapok pedig ábrákból való gyakorlást jelentenek. Nem tanítást! Gyakorlást. A zongoratanulás lényege a gyakorlás, így mi itt, ezen az oldalon csak erről fogunk tárgyalni.

A gyakorló leckékkel egy pontos tervezet alapján halad: mikor, mit kell tennie, miképpen. A haladását a zongoraoktató egy specifikus rendszerbe vezeti, amelyet akár osztálynaplónak is nevezhetnénk.

Haladás zongoraoktatás módszertan nélkül

Fejetlenül mi is vár önre? Káosz. És abból mi marad? A kiégés. Haladás sosem lesz ebből. És miért nem? Mert hiába akar hobbista szinten zongorázgatni egy-két dalt, az annyira alapos és pontos munka, amit kétféleképpen lehet csak csinálni: jól vagy jól.

A káosz nem túl kellemes és a kiégés sem az, amely után marad ott a tévhit: öreg már ehhez, mert a zongorát gyerekkorban kell elkezdeni. Csakhogy ez nem igaz. Egy jó zongoraoktatás módszertan csodákra képes.

Van egy dal, amit szeretne lezongorázni és nekiáll. Hát, itt a gond. Az, hogy neki állhatott. Ez főleg akkor probléma, ha még tanárja is van. Támogathatja magát a tanár, ha tudja, hogy hol tart. De ugye tudjuk, ez csak álom.

Álom a fenét! Máshol lehet, hogy az, de ott annyit is tudnak az emberek. Fizetnek a nagy semmiért, de eredmény az nincsen. Mert eredmény-e az, hogy egy kezdő lemakog 10 gyerekdalt felismerhetetlenül?

Zongoraoktatás módszertan lelke a gyakorlás

Zongoraoktatás módszertan összefoglaló

Nyilvánvaló, hogy egy könyvet írhatnék a témáról, hogy érthető legyen, mert ez így pont semmit sem mondott, de ez a különbség egy rövid írás és egy könyv között. Azért foglaljuk össze a lényeget ismétlésként:

  1. módszertan
  2. tervezet
  3. zongoraleckék
  4. kiértékelés
  5. ismétlés



Christian Hodek
Christian Hodek
Ez a zongoraoktatás a leghatékonyabb képzési rendszer. 2004 óta ügyvezetők és reál emberek ezzel a módszertannal tanulnak zongorázni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Christian Hodek 493 px

A cikk szerzője Christian Hodek

International Piano Qualifications
Tudom, hogy milyen a terv nélküli zongoraoktatás. Azzal is tisztában vagyok, hogy terv nélkül tanulni értelmetlen.